NEO LITEN BLIR STOR

Alla inlägg under oktober 2021

Av Neo Gustafsson - 24 oktober 2021 20:43


Jag har inte varit bra i min mage, jag är ganska lös i magen eller rättare sagt jag var det för några dagar sen så jag har fått äta ris o kokt fisk,, så gott. 

 

Sen har jag fått lite medcin oxo som ska hjälpa till så att magen blir bra igen,, plus att mamma ska avmaska mig om några dagar. 

 

   

Mamma delade upp det i påsar så hon värmer upp det i micron,, det är jättebra o det är så gottigt. Mamma är lite orolig nu att jag inte vill äta min mat sen, att jag har blivit bortskämd med go fisk. Men det ska nog gå bra,, det får bli en övergång.

 

 

Den här medicinen har jag o den tar mamma i maten o det är gott det oxo, det ska jag ta några dagar till så får vi se hur det blir. Mamma vet inte varför jag har blivit dålig i magen, det kan ju ha varit nåt jag har fått i mig när jag är ute,, för mamma ser inte allt även att hon är som en hök på mig. Men jag äter inte allt som jag gjorde när jag var en liten bebis, nu går jag nästan jämt bara förbi om det är nåt som ligger på marken.

 

 

Jag tar gärna med mig mina gosedjur när jag sitter i mitt fönster,, här har jag haren i munnen,, jag ville inte släppa den i fall mamma skulle ta den.

 

 

Mamma kallar mig grodan boll,, har ingen aning om varför hon gör det =)

 

Jag har en ny kompis,,, Svante... Han är en liten hund,, ja det är lite shih tzu i honom men det är nåt mer oxo som jag inte kommer ihåg. Han ska bo hos mig i 1 vecka när hans matte är hos mommo i Spanijenlandet. O vet ni vad,, snart kommer mommo äntligen hem, jag kan ju inte sakna henne mer än jag gör nu,, tror jag. 

 

   

Ja Svante vill gärna vara nära mamma o sova på henne o det får han, jag delar gärna med mig av henne för jag vet att jag snart får tillbaka hela henne. 

 

 

I natt sov vi jämte varandra,, men vi rök ihop en liten stund, ja det är ju sånt som kan hända men vi är ändå kompisar så det går så bra.


 


 

Ja, nu har mamma skaffat barngrindar till mig så att jag inte ska komma ut i hallen o stå där o skälla.. Men jag har panik nu för nu är ju detta nytt oxo o jag blir så fruktansvärt ledsen. Jag hade precis vant mig innan o var så duktig o skällde knappt något men det gick inte att ha det så för mamma fick ställa min stora bur, min vagn o en dokumentförstörare för dörren så att jag inte skulle kunna krafsa på den. Då är detta mycket bättre o jag kommer nog att lära mig detta oxo.. 

 

I dag när jag tränade så var jag faktiskt duktig. Jag skällde knappt o mamma gick in redan efter 30 minuter o berömde mig jättemycket. Innan grindarna så var jag ensam i 2 timmar o 30 min o det gick hyfsat bra,, så nu har vi fått börja om lite från början igen med kortare stunder..


 

Det är gott med kvällsmaten,, Svante äter som en häst,, den lille skiten kan äta så mycket =) 


 

Jag har fått nya lampor,, dom kan blinka så nu ser man var jag är.


 

Oj då,, mamma blir lite yr,, vi får nog ta det lite lugnt med henne,, får tänka på att hon är gammal =)


 

Lillen är busig. Han tycker om mina leksaker o han tycker om att busa oxo. 

 

Nu har vi ätit lite kvällsmat igen men vi ska inte gå ut riktigt än utan ta det lite lugnt o låta magen sjunka. Det har varit en bra dag,, kallt men bra. 

 

Hoppas ni har haft en busig dag. God natt o sov gott. NOSPUSSAR   
 


Av Neo Gustafsson - 16 oktober 2021 20:09


Vad dagarna går fort, jag hinner inte med något. Jag sover så gott o sen tycker jag inte om att gå upp på morgonen.. Men,, nu kan vi inte ligga o dra oss för nu måste fattakan ha sin frukost o sen måste mamma släppa ut honom. Mommo nu får du snart komma hem så jag kan få slappa lite med mamma på morgonen.

 

Vi kämpar med så mycket,, men det vi kämpar mest med nu är att jag ska vara ensam hemma.. Har ni hört så otroligt dumt det låter.. Ja varför ska jag vara ensam ?? Nä det är bara stollaidéer.



 

Det är så roligt ute nu med alla löven som blåser omkring, mamma får springa efter mig som en galning.


 

Nä, varför ska du vara ensam på toan mamma ? Jag o fattakan måste ju se vad du hittar på för nåt.


 

Ja det regnar om vartannat så det är så tråkigt för mamma måste alltid torka mig när vi kommer in o det tycker jag inte om,, fy sjutton. Tänk om det kunde komma snö,, det längtar jag efter för det kommer jag ihåg att jag älskade när jag var en liten bebis.


 

Men mamma, förstår du inte,, jag vill inte ha nån frukost nu. Bäääh.


   

Mamma sa att jag snarkade jättehögt, ja det är så skönt att sova.


 

Jag somnade med min angry bird i munnen, det ni.


 

Mamma tycker att jag är så fin på detta kortet.


 

Jag förstår inte vad mamma menar när hon säger att jag ser ut som en liten råtta när jag har duschat ?

 


 

Nu sitter mamma bekvämt i alla fall när hon sitter i trapphuset när jag ensamtränas. Innan satt hon på trappan o det var så hårt o kallt men nu sitter hon skönt o hon spelar lite på sin mobil o slappnar av lite. Ja hon lyssnar på mig oxo hur jag beter mig. I dag skällde jag ganska mycket, det var inte några längre stunder som jag var tyst. Men jag var ensam i 1 timme o 24 minuter.. 


 

Mamma har bäddat till mig så jag kan ligga i fönstret o sova o titta ut på allt som händer omkring mig.


 

Vi går alltid på en längre promenad innan jag ska vara ensam. Mamma vill att jag ska ha kissat o bajsat o sen att jag blir lite trött oxo så att jag inte ska orka hålla på att skälla,, men det orkar jag minsann ändå =)


 

Fast jag är så trött när mamma kommer in o jag har skällt så nu kan jag sova en liten stund.


 

Nä men titta, fattakan sitter ju där ute mamma, han vill komma in.


 

Hallå,, ser ni mig bland alla löven ?


 

Mamma,, finns det inga söta flickor som jag kan leka med ?


 

Den här lick maten smetar mamma in leverpastej med för att jag ska ha lite att göra,, att slicka rent den o det är så gott. Sen lägger mamma ut lite godis som jag får äta oxo,, då är jag tyst en stund.. Men,, jag har faktiskt varit jätteduktig många gånger när jag är ensam. En gång åkte mamma till apoteket, konsum o ica o det tog bara 55 min sen var hon hemma, men då satte hon sig i trappan o väntade ut tiden ,,, knasmamma.


 

söt liten rackare =) 


 

Titta så mysigt det är nu. 


 

Jag har ju redan legat på den här stenen när jag var en liten bebis.. Då gick mamma o bar mig nästan hela tiden men det kan hon inte göra nu minsann för i dag vägde jag 7,6 kg o det orkar inte mamma bära mig.


     

Titta så fina kläder jag har fått av mamma.. 


 

Dessa två är Teddys,, som jag har fått ärva nu.. Det känns lite i hjärtat på mamma men hon tycker att det känns bra ändå att jag kan få ha dom på mig.


 

Men har ni sett en mer stiligare kille ?? Ah jag är ju så otroligt söt så det bara ,, ja jag vet inte vad jag ska säga =)


 

Den här reflexvästen är lite konstigt sydd så mamma få nog fixa till den lite, ah ja den kanske blir bra. Jag syns i alla fall plus att jag har två lampor på mig.





 
 
 
 
 
 
 
 Lite gott o blandat. Det var ett tag sen jag skrev men det har inte blivit av. Jag har även ett instagram nu så jag lägger ut lite bilder där. 

 

Jag har lärt mig att ligga, men det har jag nog skrivit om. Jag är lite tjurig för jag vill bara göra nåt om jag själv vill det. Mamma kämpar på för hon säger att jag visst kan lära mig olika saker. 

 

Nu håller jag ju på att lära mig att vara ensam men det är lite läskigt o jag blir lite rädd. Mamma måste smyga iväg för om jag ser att hon går så får jag panik o då är det kört. Men vi måste ju börja nånstans med att lära mig att vara själv. Jag blir så glad när mamma är tillbaka igen för det känns som en evighet. 

 

Nu har vi varit inne o gett fattakan mat så nu ska han sova lite. Jag har fått mat oxo så nu ska vi gå ut.. Får se om det regnar jag tyckte att det gjorde det innan,, skitväder. 

 

Nu väntar jag bara på att min mommo ska komma hem. Hon har vari borta snart 2 månader av mitt liv,, kan ni tänka er hur mycket det är när jag är så liten. Jag längtar efter mommo o jag vet att mamma oxo längtar efter henne. Jag ser mommo varje dag o hon pratar med mig men det är inte detsamma   

 

Hoppas att ni har haft en busig dag. God natt o sov gott. NOSPUSSAR   

 

 

Av Neo Gustafsson - 15 oktober 2021 18:30


Vissa livsmedelsingredienser som är oskadliga för människor är farliga för djur eftersom djurets kropp bryter ner dessa ämnen långsammare eller på annat sätt än den mänskliga kroppen. Förgiftning visar sig ofta som kräkning, diarré, andningssvårigheter eller konvulsioner. Förutom förgiftning kan vissa livsmedelsingredienser orsaka skador på kroppen under en längre tid. 

 

Alkohol: Hundens kropp tål inte alkohol alls och även små doser skadar levern. Förgiftningssymtomen liknar andra fall av förgiftning.

 

Avokado: Man känner inte till den skadliga dosen så avokado ska aldrig ges till djur. Avokado orsakar vätskeansamling i brösthålan vilket leder till att andningen blir svårare. Övriga symtom är normala förgiftningssymtom.


Jäst och jästdegar sväller i husdjurets mage och ger upphov till smärta. Dessutom frigör jästen etanol vilket är mycket farligt för hundar. (se punkten om alkohol) 


Fisk (rå): Att ständigt mata hunden med rå fisk leder till tiaminbrist. Bristen kan leda till nervsystemrelaterade symptom såsom kramper eller stora pupiller. Dessutom kan husdjuret få bandmask eller binnikemask från insjöfisk som inte har kokts eller frysts.


Macadamianötter finns till exempel i vissa kex och ger hunden förgiftningssymtom.


Mjölk innehåller laktos. De flesta vuxna djur kan inte smälta laktos och därmed kommer de att få upprörd mage och diarré av mjölk.


Koffein finns mest i kaffe, men även i till exempel te och coladrycker. Det har samma effekt som chokladens teobromin.


Xylitol i hundens kropp orsakar intensifiering av insulinutsöndring som leder till kraftigt blodsockerfall och hunden hamnar i hypoglykemisk chock. Förutom andra möjliga symptom på förgiftning, får hunden ofta kramper och skakar kraftigt till följd av hypoglykemi. Xylitol kan även orsaka leverskador.


Lök orsakar anemi, dvs. en minskning av antalet röda blodkroppar i blodet. Lök är skadlig i alla dess former; rå, kokt och i pulverform. En mycket stor mängd lök orsakar samma symtom som annan förgiftning omedelbart efter att hunden ätit lök. Utvecklingen av anemiförändringar kan ta några dagar. Ett anemiskt djurs slemhinnor är bleka eller gula och det kan ha andningssvårigheter, mörk urin och vara allmänt svag.


Choklad innehåller teobromin som orsakar förgiftning. Ju mörkare chokladen är, desto mer teobromin innehåller den och en mindre mängd krävs för att leda till förgiftning. Kakaopulver kan orsaka förgiftning även i små doser. Förutom allmänna förgiftningssymptom kan choklad orsaka ökad urinering.


Vitlök orsakar anemi, dvs. en minskning av antalet röda blodkroppar i blodet. Vitlök är skadlig i alla dess former; rå, kokt och i pulverform. En mycket stor mängd vitlöklök orsakar samma symtom som annan förgiftning omedelbart efter att hunden ätit vitlök. Utvecklingen av anemiförändringar kan ta några dagar. Ett anemiskt djurs slemhinnor är bleka eller gula och det kan ha andningssvårigheter, mörk urin och vara allmänt svag.


Vindruvor och russin kan orsaka akut förgiftning om hunden har fått en tillräckligt stor dos. Mindre doser kan orsaka njurskador som påverkar ditt sällskapsdjurs liv under en längre tid.Förgiftning visar sig som normala symptom på förgiftning, medan njurskador visar sig som mindre urinering eller att den upphör helt.



ANNAT FARLIGT


Kokta ben: Råa ben ger en lättsmält källa till kalcium, fosfor och andra mineraler, dock bör man inte ge kokta ben till sin hund. Kokta ben kan lättare flisa sig och gå sönder, det kan i värsta fall punktera eller skada tarmen eller magsäcken. 


Människomedicin: De flesta mediciner för människor är giftiga för hundar. Hundars metabolism är annorlunda än människors och deras inre organ kan inte bryta ned medicinen på samma sätt som en människa kan. Så det är av ytterst vikt att du inte ger din hund smärtstillande som är för människor. Som till exempel så är ett vanligt smärtstillande medicin som Ibuprofen väldigt giftig för hundar.
Om du tror att din hund har ont bör du kontakta din veterinär.

 

 

Av Neo Gustafsson - 13 oktober 2021 00:21


Många piggar upp jyckens torrfoder med lite matrester, eller så slänger man i ett ägg.  Men hur är det, är ägg bra för hunden?

 

Ägg är riktiga hälsobomber fyllda med protein, selen, vitamin B12, A, D och E-vitaminer. Larmen om att det inte var bra med ägg för kolesterolets skull, verkar forskarna numera vara överens om att det inte stämmer.

Men hur är det med hunden?

Jo visst kan din hund äta ägg, det är nyttigt för dem också. En rå äggula brukar många ge för att hunden sägs få glansig päls av det; om det stämmer är osäkert, men det lär knappast göra någon skada så länge det är ett fräscht ägg.


I svenska kontrollerade ägg är också risken för bakterier, till exempel salmonella, ytterst liten. Hundar drabbas visserligen ytterst sällan av salmonella, det är vanligare hos katter.

Ingen äggvita

Däremot ska man inte ge rå äggvita till hunden. Det finns ämnen i rå äggvita som hindrar näringsupptaget av bland annat B-vitaminet biotin och protein. Om det slinker ned lite rå äggvita en enstaka gång är det ingen katastrof – men det bör inte ges regelbundet.

 

Ett kokt eller stekt ägg kan hunden däremot äta både gulan och vitan av. Men tänk på att ägg är energirikt, ungefär 75 kalorier innehåller ett normalstort ägg, vilket motsvarar ungefär en halv varmkorv.



 

Av Neo Gustafsson - 13 oktober 2021 00:10


Läsarens fråga:

Hej! Jag har en ett år gammal hund som jag upplever som trygg i de flesta situationer och vi har en fin relation, leker och tränar varje dag. Jag är orolig för hans separationsångest, framförallt vad som kan orsaka den.

Jag har arbetat utifrån vetenskapen att inte hälsa på hunden när jag kommer hem, att träna många och korta sessioner. Ofta blir jag bestört när det vi arbetat bort är tillbaka igen. Hur är det möjligt om jag gör rätt?


Jag hyr en hyresrätt där anställda går in med huvudnyckel vid arbete när folk inte är hemma. En misstanke är att det händer att man går in och hälsar glatt på min hund när jag inte är hemma. Finns någon annan tänkbar anledning till att han skäller så fort jag ska gå hemifrån? Efter att en tid varit lugn och ignorerat mig när jag kommit hem, är han nu superglad, ställer sig på två ben och krafsar på mig!

Cecilia

 

Hundpsykologens svar:

Hej Cecilia och tack för din fråga. När det kommer till ensamhetsproblematik är det ofta svårt att veta exakt vad som ligger bakom. Det kan vara enskilda händelser, men också individuella förutsättningar som gör att vissa har svårare för det än andra. Vi ska även ha i beaktande att din hund är ett år och mycket händer hos dem just då.

Med den information du givit, tror jag inte det har med att anställda eventuellt går in och hälsar på honom utan snarare att det är åldern och något i er träning han har låst sig på. Oavsett är det du behöver göra att gå tillbaka några steg i träningen, träna korta stunder en period igen och tänk över rutinerna. Om han börjar skälla innan du går ut, har det gjort att du stannar upp och väntar lite med att gå? Ändra något i rutinen så att han inte hinner börja skälla och får utdelning för det.

När du kommer in igen ska vi vara försiktiga med att ignorera honom. Att bli ignorerad av sin bästa vän är varken trevligt för oss eller hundarna. Hälsa därför istället lite kort på honom för att bekräfta att du ser honom men utan att göra en stor grej av det.

 

Lycka till med träningen!

Fredrik Karlsson, hundpsykolog

 

 

Av Neo Gustafsson - 13 oktober 2021 00:07


Strategierna för att hjälpa en hund att bli bekväm med att vara ensam är lite olika beroende på om den lider av separationsångest, det vill säga har svårt att vara utan just dig, eller ensamhet generellt. Det är därför viktigt att ta reda på var problemet ligger.

 

Så ser du om hunden har ensamhetsproblem:

  • Jycken blir ängslig, när du ska, eller när du förbereder dig för att lämna.
  • Hunden blir överexalterad när du kommer hem. Stress och lättnad över att ett obehagligt läge är över kan misstolkas för glädje.
  • Jycken skäller, ylar, gnyr eller låter på annat vis när han/hon är ensam.
  • Hunden är destruktiv och förstör föremål/inredning när du är borta (en aktiv stresshanterare).
  • Jycken är tyst, ligger enbart på hallmattan, gnyr och väntar, och blir som ovan överexalterad när du kommer hem (en passiv stresshanterare).
  • Hunden kissar/bajsar inne när den är ensam.
  • Jycken vankar mellan fönster och dörr för att ha koll på omgivningen utanför eller vid in-/utgång.
  • Hunden har för vana att lägga sig och sova vid ytterdörren eftersom den då kan ha koll på om någon lämnar hemmet.
  • Hunden är uppe i varv efter att den varit ensam. Kanske sker de flesta utfallen på promenaden efter ensamhet?
  • Symptomen avtar helt om hunden lämnas med en annan hund eller människa.

Så ser du om hunden har separationsångest:

  • Samma symptom som vid ensamhetsproblem kan förekomma. Skillnaden är att symptomen kvarstår om hunden lämnas med annan hund eller människa. Det är avsaknaden av en viss person (vanligtvis husse/matte) som hunden har problem med.
  • Separationsångest är relationsbundet och en nära koppling mellan personen i fråga och hunden är märkbar. Hunden kan uppfattas lite klängig på sin matte/husse
  • Hunden har för vana att följa personen i fråga hack i häl till vardags.
  • Jycken lägger sig gärna på personens fötter för att sova och har då koll på om personen går.
  • Hunden har vanligtvis problem med att andra än personen i fråga tar hand om honom/henne, försöker träna, promenera, initiera lek. Detta ser vi inte allt i hundar som ”enbart” har svårt att vara ensamma.

VAD KAN JAG GÖRA?

GRUNDTRÄNING

  1. Först och främst, lämna inte hunden ensam utöver de stunder ni tränar på detta. Man kastar inte ut någon på det djupa i bassängen och hoppas att de lär sig simma. Man övar på det grunda med flytkuddar.
  2. Säkra upp med hundvakt i tre till fyra månader framöver, japp, detta kommer ta tid!
  3. Håll motion och aktivering hög! En trött hund har orsak att slappna av, en understimulerad hund har däremot energi i lager att lägga på stress. Undvik dock att lämna när hunden precis sprungit långvarvet eller lekt. Varva successivt ner, skapa ro och en sansad energi i hemmet innan du lämnar.
  4. Öva på självständighetsfrämjande övningar så som dogparkour, agility, spår och sök. Skippa följsamhet och kontakt en period eftersom det stärker gemenskapen. Lämna ett smarrigt ben i ett rum långt ifrån vardagsrummet, om det är där du själv är, rigga godissök på en annan våning än där du dricker kvällsteet. Byt kortkopplet till långlina på promenaden. Allt för att främja hundens självständighet.
  5. Ge hunden all tid och kärlek han behöver – när han är självständig. Fortsätt vänligt med ditt när du får närhetstörstande krav i knäet.
  6.  Börja nu jobba in vardagsmomentet ”stanna kvar” i er vardag och hindra genom givet kommando hunden från att följa dig hack i häl i hus och hem. Grundträningen ovan är viktig för att nästa steg ska vara möjlig.

STEG TVÅ – MOT MÅLET

  1. Skapa ett mysigt rum åt jycken, där det är lugnt och bädden mjuk. En aromalampa med lavendel är heller inte fel. Låt rummet vara en plats där ni sysslar med rogivande taktil massage, där hunden får tugga extra goda ben eller får supergott klet i Kongen om kvällarna. De här skatterna ska hunden bara få när den tränas att vara ensam, så de blir eftertraktade.
  2. Var tillsammans i mysrummet i början. Men börja ganska snart säga ”kommer snart” samtidigt som du lämnar (sätt en gallergrind för) bara för att återvända direkt. Öka upp tiden, sekunder i taget lite successivt. Men lägg inte på 20 sekunder i taget. Låt hundens beteende avgöra om det är dags att öka, först om hunden är sansad och rofylld är det dags att försvåra. Gör då så genom att valsa fram, 20 sekunder, 1 minut, 30 sekunder, 3 minuter, 15 sekunder. Annars blir ditt budskap att ju bättre du hanterar läget desto värre blir det, och då riskerar vi bakslag i träningen. Observera! Om hunden blir panikslagen eller stänger ned sig själv i passivitet har du gått för fort fram. Avbryt genast och gå tillbaka till kortare stunder.
  3. När hunden slappnar av, går och tittar bort eller lägger sig istället för att stå vid grinden är det dags för nästa steg. Häng en handduk över kompostgallret och dämpa på så vis synintrycket.
  4. När det funkar fint att vara isolerad i ett annat rum medan du är kvar i hemmet börjar du öva på att lämna hunden i hemmet och gå ut genom dörren. Växla mellan att du står utanför, går iväg, kör iväg och så vidare. Variera tiden du är borta.
  5. Var noga med att återvända till en tyst och lugn hund. Använd en liten monitor kopplad till app i telefonen så kan du i realtid se vad jycken gör och tajma din återkomst väl med en avslappnad hund. Var själv lugn och trygg under träningen, titta inte onödigt mycket på hunden. Var lugn, men aldrig kylig, ta det hela med ro så ökar chansen att även hunden kan det.

Om du övat flitigt enligt ovanstående och Fido ändå kissar ner sig, vägrar lämnar hallmattan eller skäller oavbrutet när du är borta är det dags att kontakta en hundpsykolog som kan hjälpa er på plats. Ensamhetsproblem och separationsångest är ett stort välfärdsproblem hos våra hundar. Vi är skyldiga våra jyckar att hjälpa dem till harmoni och ro.

 
 

VAR UPPMÄRKSAM PÅ OMPLACERINGEN

Omplaceringshundar eller importerade gatuhundar har en ökad tendens till ensamhetsproblem. De kan vara rädda för att lämnas bort igen eller förlora sin nya matte/husse.
Be tidigare ägare visa dig att hunden kan vara ensam hemma innan köpet går igenom.

LAGEN – DIFFUSA DIREKTIV SOM KAN VERKA MISSVISANDE

Enligt Jordbruksverket bör valpar under fyra månader bara lämnas ensamma kortare stunder. För en vuxen hund krävs rastning var sjätte timme. Hundar som hålls inomhus utan tillgång till rastgård ”bör rastas utomhus regelbundet med hänsyn till hundens ålder och hälsotillstånd”. Hundar som lever i hundgård ska dagligen rastas på annan plats. De allmänna råden förtydligar att ”hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar oftare”.
Direktiven kan tolkas som riktlinjer för hur länge en vuxen hund får lämnas ensam. Men detta kan vara alldeles för länge för en hund som har separationsångest eller ensamhetsproblem. Ett tydligare direktiv vore att man aldrig får lämna en hund längre än sex timmar om han/hon är bekväm med ensamhet. Om inte avgör hundens mående (passiva eller aktiva tecken på stress) hur lång tid som är lämpligt.

 

Text: Caroline Alupo. Foto: Getty Images.
Caroline är etolog, hundpsykolog och hundinstruktör.
www.carolinealupo.se

Av Neo Gustafsson - 6 oktober 2021 00:56


 



Många hundar förvandlas till yrväder när någon i familjen kommer hem eller får besök. Ibland fyller pur glädje tamburen, andra gånger slinker rädsla eller vakt med. Vi hjälper dig att förstå hundens beteende och göra hallen till en lugnare plats.

 

Scenariot i hallen bjuder ofta på många intressanta beteendeobservationer, av hundar, mattar, hussar och besöket. Vad menar egentligen hundar med sina handlingar i dessa lägen och vad bör vi göra, och inte göra, för att förmedla vad vi önskar?

 

Flaskhalsen hallen

I vildmarken finns inga hallar. Delvis är det därför en korridor med port som entré till lyan och utgång till omvärlden ger adrenalinstinna hundar. Ytan är vanligtvis liten och förväntningarna komprimeras och blir explosiva. Att miljön är påfrestande ur ett hundperspektiv är en viktig insikt. Hundar har lättare att sansa sig, få översikt och avreagera på större ytor. Flaskhalsen hallen i hus och hem bidrar till tryckkokareffekten. Därutöver kryddar upprepade erfarenheter av återföreningar med matte/husse, intrång (besök) i vestibulen hundens förväntningar.

 
 

Här är några olika typer av hundbeteenden:

 

GÅVOBRINGAREN

 

Uppspeltheten behöver ta vägen någonstans och då hallen är en mötesplats är detta stället för ljuvlig kommunikation. En del jyckar letar febrilt efter ett föremål, retrievrar till exempel, mår som bäst med en gåva i munnen och en tacksam mottagare framför sig, det beteendet är medfött. Men även andra raser kan vilja möta upp med en sko, favoritbollen, en strumpa, ett vedträ eller liknande. För vissa jyckar är poängen att lämna över föremålet, andra vill visa upp men gärna behålla. Oavsett vilket är det en vänlig gest, du ser det då resten av kroppsspråket förmedlar glädje, flinet är givet och huvudet svingas ofta från sida till sida i takt med glad svansföring.

 
 

Så bemöter du hundtypen på ett bra sätt:


Sätt dig på huk, beundra prylen, ta emot om den ges och ge gärna tillbaka. Om hunden vill ha kvar sin skatt är hälsningsfrasen och inställningen du bjuder på ”Vilken fin boll du har”.

RUMPNISSEN

Ett annat sätt att visa sig vänligt inställd som hund är att springa fram och snabbt vända baken mot besöket. Hunden vill ofta sitta nära, kikar vänligt över axeln medan baken presenteras för beundran. Hundar har inga tänder i rumpan, därför är detta ett avväpnande sätt att säga Hej på. Att möta någon med vapenförrådet vidöppet, munnen på glänt, kan kännas fel för vissa pacifist-jyckar. En vit tandrad i en hälsningssituation innebär inte ett hot per automatik, men hundar är som vi, olika, mer framfusiga eller försiktiga i sin kommunikation.

Så bemöter du hundtypen på ett bra sätt:
Du kan bemöta rump-gesten genom att vända bort ditt huvud en aning, prata vänligt och klia lite försiktigt på rumpan.

 

 

GUIDEN

 

Orala hundar finns det gott om och ibland missförstås deras handlingar. Hundars mun är som våra händer, jyckar drar, plockar, bär och tar tag med munnen i lägen där vi hade använt nävarna. Så oroa dig inte om en i övrigt positivt inställd fyrbening sluter käftarna om din hand eller arm. Är greppet mjukt är intentionen densamma. En del vovvar vill dra in dig i huset, guida runt, lite som en rundvandring.

 

 

Så bemöter du hundtypen på ett bra sätt:


Följ med, titta nyfiket på vad som visas, sätt dig där du placeras och där kanske ni kan hälsa mer traditionellt med öronkli, nospuffar och pälsrufs. Om du upplever det hela obehagligt eller om greppet är för hårt så gny till lite lätt och höj dina ögonbryn, det är ett ödmjukt sätt att säga ”aj, du gör mig illa”, de flesta hundar lättar genast greppet. Om inte är det sannolikt en hög stress som gör att hunden inte är mottaglig för kommunikationen. Vrid då lugnt bort din arm och sätt händerna i armhålorna, lyft hakan och blicken mot taket. Det är ett trevligt och beslutsamt sätt att säga ”Det här vill jag inte vara med om”. Kroppslig kommunikation på hundspråk är mer förståeligt för jyckar än hårda ord, korrigeringar eller hot.

 

 

PUSSGURKAN

 

En del människor tar främlingar i hand med ett fast handslag och ögonkontakt, andra flackar med blicken och handtaget är mjuk. Vissa vill istället ge en rejäl kram. De sistnämnda kanske kan jämföras med hundar som överöser kända som okända med pussar. I näsan, runt munnen och i öronen. Dessa hundar är generösa med sin saliv och ser den översvallande kärleksförklaringen som en fin gest från deras sida. Du kanske har sett hundar av den karaktären bli för mycket även för andra hundar som har ett mer korrekt och avvaktande sätt att hälsa på.

 

 

Så bemöter du hundtypen på ett bra sätt:


Om du inte uppskattar hånglet gör du som hundar gör; sträck på dig, vänd bort huvud och blick och initiera till lek eller kli. Eller så hänvisar du slickandet till en hand, genom att sätta den framför din mun (om det är munnen hunden vill åt).
Du kan också låta hunden slafsa på. Men en del hundar jobbar upp en stress snarare än blir klar med sin hälsning. Låt då hunden slicka ett tag och sedan säger du ”Tack, nu räcker det”. Som en stoppsignal och reser dig upp eller vänder dig ifrån hunden. Gör alltid på detta vis och be besökande göra detsamma. När ni fått rutin på detta kommer hunden ha lärt sig att lägga band på sig själv efter stoppsignalen.

 

 

PISSENISSEN

 

En del jyckar blir så till sig att de kissar ner sig vid möten. Det finns två förklaringar på det, den ena är att uppspeltheten/stressen gör att urinrörets ringmusklerna slappnar av och urin droppar ur. Det brukar vara fallet om hunden blir väldigt glad i läget. En mer kommunikativ förklaring, som är vanligare hos osäkrare hundar, är att en urinmarkering medvetet släpps som ett sätt att lämna information om sig själv via doften. I interaktion med andra hundar gör detta att hundarna som den kissande hunden möter börjar lukta på urinmarkeringen, istället för att ta direktkontakt med hunden i fråga. Det är alltså en handling med syfte att skapa avstånd, andrum och distans.

 

 

Så bemöter du hundtypen på ett bra sätt:


Det hjälper inte att skälla på hunden som skvätter, då kommer behovet att släppa urin bara öka. Torka upp och acceptera att du har en droppare, men försök dämpa stress i första exemplet, oron i det senare. Du kanske kan träna den exalterade hunden att ligga ner innan hälsningen (att ligga ned sänker pulsen). Kanske ge ett ben att tugga på och be besöket tona ner sin egen eventuella känslostorm. Den osäkra hunden kan du hjälpa genom att be besöket rikta uppmärksamheten på annat än hunden. Jycken kanske hellre vill observera på håll men lockas in till närkontakt av mötets vilja att hälsa, klappa och gosa.

 

 

DEN UNDERGIVNA

 

En del hundar har för vana att springa fram och sedan slänga sig på rygg. Är det inför dig som husse/matte kan det innebära att hunden vill bli kliad på magen om det är er grej. Men görs det mot en främling och hundens öron är bakåtslickande, svansen viftande lågt och långsam kan handlingen vara en underkastelsegest som inte bör mötas med magkli.

Så bemöter du hundtypen på ett bra sätt:
Missförståndet i att folk böjer sig över eller kliar en uppvisad buk kan leda till att hunden slutligen biter sig ur läget om ingen hjälper dem att bli förstådd. Ta ett eller några steg bakåt och låt hunden komma på benen. Väl stående på alla fyra kanske jycken vill hälsa, men om bukvisningen återkommer eller om hunden tittar bort bör hunden få vara ifred.

 

 

DEN SKONINGSLÖSA

 

En del hoppar, likt en triumferande fotbollsspelare som bröstar sig mot lagkompisen efter ett mål, ivrigt jämfota upp i nyllet på dig eller ditt besök. Målet är den tvåbentas ansikte, pussar, ögonkontakt eller lekinvit. En stor hund med detta beteende kan bli svår att hantera, särskilt för barn eller hundrädda.

 

 

Så bemöter du hundtypen på ett bra sätt:


Om jycken i övrigt är glad kan du hjälpa till genom att sätta dig på huk och bli tillgänglig, gärna innan hunden hoppat så du förstärker det önskvärda beteendet att ha fyra tassar i golvet när hunden hälsar. Sätt en stopp-signal på det hela, likt ovan, om du vill kunna reglera den euforiska återföreningen. Om du verkligen inte vill uppleva den alls vänder du istället ryggen till eller gå ut genom dörren när framtassarna släpper golvet. Du bör vara snabb med att vända om och möta jycken när han/hon landat som svar på din negligering. Att bara poängtera det oönskade är halv information, var än mer tydlig med vad du önskar (hälsa när hunden har tassarna i golvet). Det sistnämnda gör att hunden kan ändra sitt beteende.


Ditt eget, eller besökarens, beteende är avgörande

Precis som olika hundtyper uppvisar skilda beteenden, gör vi människor det också. Vissa beteenden kommer automatiskt, andra är inlärda. Men gemensamt för dem alla är att ditt agerande hjälper eller stjälper hunden.

 

 

DEN KYLIGA

 

Det finns vissa saker vi bör vara medvetna om när vi säger Hej till hundar. Den gamla myten om att ignorera hunden till tystnad och lugn, och bara hälsa på en hund som gett upp hoppet om uppmärksamhet, kan skapa stor frustration i en social jycke. Dessutom skickar du budskapet att du inte är glad att se hunden. Bli inte kylig, ta i din hund med varma händer och öppet hjärta. Om jyckens adrenalinnivåer når lampkronan är det djupa andetag, långa strykande tag längst med bringar och lugn röst från din sida som vaggar hunden till ro.

 

 

DEN STELA

 

Om du möter en osäker hund som ställt sig bakom sin matte eller frontar dig i hallen med knivskarp blick och stel gång sätter du dig inte på huk! Det kan trigga ett utfall. Stå där du står, vänd bort blicken och undvika att själv bli stel i din kroppshållning. Det kan vara svårt om handflatorna hunnit bli klibbiga och hjärtat rusar, men luta dig bak en aning, gunga lätt från sida till sida och fäst blicken på din ena axel så riskerar du inte att svara på hotet. Be sedan hundens ägare att guida hunden ur läget. Ingen jycke mår bra av att ställa folk och driva dem ur hus och hem, om det inte är deras tjänstgöring så klart. Men även väktar- och patrullhundar bör veta när de är i tjänst eller inte.

 

 

DEN KVITTRIGA

 

Människor har en tendens att kvittra glatt vid åsynen av pälsbollar. Många jyckar uppskattar en inställsam stämma, men en del varvar upp. Undvik att låta alltför mycket som en kärlekskrank kanariefågel eller en harpalt i fara om hunden framför dig får tefatsstora pupiller och springer gläfsande i åttor av ditt kvitter. ”Positiv” stress är ändå stress. Glad får man självklart bli, och glad får man absolut göra någon. Men den som varvat upp hunden behöver ta ansvar för att vovven landar och laddar ur, inte lämna den uppe i varv att försöka hantera på egen hand.

 

 

DEN KRAMGLADA

 

Måhända är det främst barn som slänger armarna om hundar för att krama. Och möjligen har din hund lärt sig uppskatta när ni i familjen agerar på detta kärvänliga vis. Men hundar kramar inte varandra. De greppar varandra i lek, vid parning eller strid. Många hundar svarar på famntag med stelnande hållning, sänkt huvud och stillastående. Om de istället aktivt försöker ta sig ur läget förstår de flesta att det inte uppskattas, men oftare står de kvar, rider ut stormen och inväntar en lucka att få smita. Så laddat upplevs läget. Detta scenario är ett vanligt missförstånd med hundbett som resultat. Ser du tendensen hos dina besökare förklarar du vänligt att detta är en kulturkrock hund och människa emellan och att hundar fördrar andra sätt att mötas på.

 


TIPS – SÄTT EN LAPP PÅ DÖRREN:

Önskar du att din hund hälsas på, på ett visst vis, kan du sätta upp en informerande lapp på dörren. Då ökar chansen att det blir rätt från början. Exempelvis:
Om min hund hoppar när han hälsar på dig gör du bäst i att vända ryggen till. Om min hund skäller på dig är hon bara rädd, titta bort så löser jag resten. Välkommen in! Min hund hälsar genom att ta tag i besökares händer, ge honom bollen som ligger på hatthyllan om du vill vara ifred. Ta gärna ett par hundgodisar ur burken på bordet, släng dem på golvet när du kliver in, om du vill slippa vänliga hundpussar, välkommen!

 

DU ÄR HUNDENS TOLK

De flesta människor vet inte hur man möter hundar i allmänhet och din hund i synnerhet. Osäkerheten kan medföra dubbla budskap eller egna initiativ som inte gynnar din hund. Var därför den tolk din hund hoppas på att du är i samspel med omgivningen.

Text: Caroline Alupo. Foto: Getty Images.


Caroline är etolog, hundpsykolog och hundinstruktör.
www.carolinealupo.se

 

 

Av Neo Gustafsson - 3 oktober 2021 17:42

 

 


Hösten är här o löven faller, det är vackra färger. Tiden går så fort o framför allt tiden med Neo. 

 

Han blir i dag 10 månader.. Han var bara 9 veckor när han kom till mig. Han har blivit så duktig o vi tränar o håller på med lite olika saker. Framför allt så tränar jag honom på att vara ensam,,, jag sitter i trapphuset o lyssnar på honom.. Vi är uppe i 1 timme.. Visst kan han skälla till nån gång men han gnyr mest o det är helt ok. Det går jättebra. Det är inte meningen att  jag ska lämna honom en hel dag,, jag ska bara kunna åka o handla mm. 

 

Neo är en riktig tonåring som älskar att busa, o mysa.. När han blir trött så blir han övertrött o då är han så jobbig,, han ska alltid bita i händerna då men jag får säga till honom att han ska sova då lugnar han ner sig lite =) 

 

Den lille killen är en glad kille o den här lille killen bor i mitt hjärta 

 

 

TRANSLATION

Presentation

WWF-INSAMLING-NEO

 

OM NI KLICKAR PÅ BILDEN SÅ KOMMER NI TILL MIN INSAMLING   

 

Besöksstatistik

Online

Besökare online:

MITT NYA LIV66

 

Klicka på mammas bild så kommer du till hennes blogg.

 

Fråga mig

0 besvarade frågor

BILD & TEXT

EGNA TEXTER SAMT

 

FOTOGRAFIER SOM LÄGGS UT PÅ BLOGGEN SKA STANNA KVAR. DOM FÅR INTE KOPIERAS PÅ NÅGOT SÄTT.

 

Copyright By Anneli Gustafsson

(current year)

Sök i bloggen

MITT INSTAGRAM

  

KLICKA PÅ BILDEN SÅ KOMMER DU TILL MITT INSTAGRAM. VÄLKOMMEN. 

 

DOMARKOMPENDIUM

  

Klicka på bilden.

 

HUNDRAS GUIDE

 

Klicka på bilden för att läsa om rasen.

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

TWINGLY


Ovido - Quiz & Flashcards